Zpomalování se zařazeným převodovým stupněm, ať už dojíždění do obce, ke křižovatce nebo jízda z kopce se dá klasifikovat jako brzdění motorem. Jedná se o základní techniku, kterou by měl používat každý řidič. Jednak uspoříte palivo, zároveň pohybující se vozidlo se zařazenou rychlostí je mnohem lépe ovladatelné, tudíž i samotná jízda stává bezpečnější. Ovšem řada řidičů vede debaty, jestli brzdění motorem autu nemůže uškodit.
Jak brzdit motorem
Brzdění motorem je opravdu základní řidičská dovednost, proto se není čeho obávat. Postup je jednoduchý. Jakmile chcete zpomalit, dáte nohu z plynového pedálu a podřadíte na nižší převodový stupeň. Při podřazení vždy stoupnou otáčky motoru, díky čemuž vůz začne zpomalovat. Intenzita brzdného efektu záleží na dané motorizaci (benzín/nafta, objem a počet válců, kompresní poměr a převody). Obecně lze říci, že velkoobjemové motory s vyšším počtem válců mají i větší brzdný efekt.
Jak to celé funguje
V rychlosti si vysvětlíme princip brzdného efektu motoru. Jakmile sundáte nohu z plynu, dojde k uzavření škrticí klapky a přísunu směsi do motoru. Motor i bez paliva stále pracuje díky zařazené rychlosti, protože skrze otáčející se kola se přes spojku a převodovku přenáší síla, která motorem otáčí. Samozřejmě pohyblivé součásti motoru kladou odpor, a tak vůz postupně zpomaluje.
Výhody brzdění motorem
Nespornou výhodou je rozhodně úspora pohonných hmot, což je patrné z principu fungování. Škrticí klapka ihned uzavře přísun paliva, kdybyste vyřadili na neutrál, auto by spotřebovávalo cca 0,5 – 1 l/100 km. Navíc se zařazeným kvaltem šetříte i brzdy, na které nemusíte tak často, nebo s velkou intenzitou šlapat. S naloženým autem nebo dodávkou je pak hazard řítit se z kopce nebo projíždět zatáčkou na neutrál. Auto je mnohem hůř ovladatelné, setrvačné a vynáší ze zatáček. Na zledovatělé či zasněžené silnici bez zařazené rychlosti mnohem snadněji dostanete smyk.
Má brzdění motorem nevýhody, nebo snad i rizika?
Můžeme vás uklidnit, protože žádné riziko při brzdění motorem nehrozí. Snad jen upozorníme, že není vhodné najednou podřazovat o více převodových stupňů níž, pokud zásadně nesnížíte rychlost ještě přibrzděním. Mohlo by dojít k přetočení a poškození motoru. Dále pak u dvoutaktních motorů, typicky u motocyklů, se nedoporučuje brzdit motorem, protože zavřením plynu se motor přestane mazat (dvoudobé motory se mažou směsí benzínu a oleje). A za jedinou nevýhodu lze považovat pouze kratší ujetá vzdálenost se zařazenou rychlostí, než kdybyste jeli na neutrál a auto nechali takzvaně plachtit.